fredag 3 maj 2013

Konsensus om Gud!

Bara en stor suck! Och ett löjets leende!
Är Gud stor eller liten? Kan Gud vara störst och/eller minst?

Den här sortens intellektuella  frågor, tagna från djupet av människors inre och deras stora frågor inför tillvarons mysterier, finns för närvarande på en av biskopsbloggarna.
Jodå, på fullt allvar!

Jag dristade mig ge de funderingar jag hade, men det skulle jag inte ha gjort. Genast fick jag svaret att diskussionen inte var ägnad åt mig, utan det var endast en biskop som skulle svara! Det är ju sådana som har patent på gudsuppfattningen!

Och de som svarar vet! De vet exakt allt om Gud, för det har de lärt sig på universiteten och på pastoralinstituten!

Om Gud kunde sucka, skulle han nog sucka djupt!

Suckar gör jag också! Det är tur att det finns en levande Gud också, bortanför alla intellektuella diskussioner som kyrkans folk försöker föra om något som INGEN av oss vet!

Fast kanske är det så att Gud talar till oss ibland, och han kanske inte är så noga med titlarna! Kanske till och med tvärtom! Han möter kanske dem som söker honom i sitt hjärta och inte i trycksvärta!

Inga kommentarer: