tisdag 28 maj 2013

Att vara i sammanhang

Vår gamla klass värmer, jo, den gör verkligen det! Nu, efter jubileet, skickas det mejl, och vi är alla glada och tackar för den fina festen. Och den var verkligen både trevlig och välordnad med god och riklig mat. Vi hänger ihop, även om det kan ta tio år mellan träffarna med en del, genom vårt gemensamma förflutna.

Att jag sedan, dagen efter, vid en politisk telefondiskussion ryker ihop med en av de bästa väninnorna där, som är aktiv kommunist, (ja, du läser nog detta!)  hör liksom inte dit. Det rinner av. Vi lever i olika länder, under olika förhållanden...

Men, så är det säkert, att vi som är så goda vänner när vi träffas under ytan är väldigt, väldigt olika i våra uppfattningar om saker och ting.

Jag försöker hitta karakteristika på skåningar i jämförelse med blekingar. Det är skillnad!
Idag har jag varit på födelsedagskalas hos en äldre väninna. Och hur var de som var där? tänkte jag. Men så kom jag på att vi som var där var alla inflyttade och tre av oss till och med från -Skåne!

Kanske söker vi oss omedvetet tillbaka till våra rötter för att känna oss i rätt sammanhang!?

1 kommentar:

LFL sa...

Varför skulle man inte kunna vara vän med någon som är aktiv kommunist?