måndag 16 november 2015

Lugn efter stormen?

I miljöer med utfrysning och mobbning inbillar man sig ofta att det blir lugnt om syndabocken för tillfället på ett eller annat sätt försvinner.
Så trodde man på Oskarshamns folkhögskola när jag som rektor hade blivit utköpt.
Naturligtvis blev det inte så. Den tillfällige syndabocken -  det följer alltid flera- är inte orsaken till problemen. Och det visade sig ju också att efter mig kom andra. Utköp av ytterligare en rektor och en lärare, en del som kom bort i  "ändringar i verksamheten" och en del andra som blev utfrysta och slutade själva eller bara slutade själva.
Läget idag har jag ingen aning om. Flera av de gamla är dessutom döda, fastän de inte var gamla. Det är kanske lugnt idag, jag vet inte.
Själv fick jag både pengar och ett mycket intressantare och bättre liv sedan jag hade kommit därifrån. Och mitt blodtryck sjönk till normal nivå!

Nu ser vi samma lugn efter stormen - fenomen i KD-distriktet i Blekinge. Idag har jag yttrat mig i Sydöstran eftersom en av de mest engagerade medlemmarna har valt att lämna partiet. Ordföranden tror att det är lugnt nu!
Jag tror att hon tar totalt miste! Vi får väl se...

Inga kommentarer: