fredag 28 augusti 2015

Alkoholhaltigt nattvardsvin som gamla tiders avlatsbrev?

Jag erkänner att jag inte förstår. Ända sedan dåvarande fästmannen för några år sedan nekade att ta nattvarden i vår kyrka, och stod och väntade på handpåläggning av den kvinnliga prästen i stället, har jag varit frågande inför fenomenet.
Vissa tror visst verkligen att vinet förvandlas till Kristi blod, men att det krävs alkohol i det för att detta ska ske.
Vad händer då? Är det Kristi offerdöd som gör att ens egna synder blir förlåtna eller vad är detta för hokus-pokus?

För mig är detta bara konstigheter, för att inte säga värre saker om det.
Det är som gamla tiders avlatsbrev. Jag brukar tala om dem när jag ska guida i Heliga kors kyrka där man har en yttre predikstol, där man också tror att man kanske hade försäljning av avlatsbrev under den katolska tiden.

När jag som hastigast tittar in på Bloggardag känner jag mig bedrövad. Tänk dessa harvande människor som verkar tro att deras tjatande är högsta form av rätt kristendom! Vad de måste ha tråkiga liv och vara olyckliga! Så här uppträder inga harmoniska personer! Det är så klart jättesynd om dem. Egentligen.




Inga kommentarer: