torsdag 24 juli 2014

Kommunikation i vår tid

Ni vet hur det är med ungdomarna. Ständigt uppkopplade. Mina också, fast de snart är medelålders. Sitter man och pratar så pågår en annan kommunikation med den äkta hälften samtidigt, om denna inte är närvarande.
Förra sommaren var nuvarande Mannen och min dotter här samtidigt några dagar. Han satt vid sin dator med bloggar, och hon satt och sms- ade med sin äkta hälft, under partytältet, och där satt jag!
Man kan notera att även familjemedlemmar numera kommunicerar med varandra via facebook. Några i min släkt talar om hur mycket de älskar varandra, och hur fina de är också!
Sådant säger inte mina barn till mig - i vart fall inte på facebook! Men jag är kanske inte så fin!
Men ibland är facebook bra. Jag har nu i fjorton dagar följt sonen, hans fru och ännu en person i Kalifornien. Då gillar jag facebook, för jag är en sådan där som vill ha kontroll!
Det får man ju visserligen inte genom detta, men man har ju dock en viss koll på var de nästan medelåldriga befinner sig!

En gång hörde jag en känd lesbisk artist som berättade hur hon försökte fånga in någon hon var förälskad i genom sina sångtexter. Så hoppades hon att denna skulle förstå att kärleken hon sjöng om gällde just henne.
Det är ju ett sätt. Man kan sjunga, och man kan dikta till den älskade i kärlekar som kan vara mer eller mindre osäkra eller opassande. Finns det sådana? Åjo, de finns allt.

I bloggvärlden kommunicerar man öppet med namn, under signaturer eller under Anonym. Det är klart att man i vissa fall kan ana vilka som kan dölja sig bakom de senare. Fast säker kan man  aldrig vara!
På den tiden jag höll föreläsningar i kommunikation, när jag arbetade med korta kurser på folkhögskolan här och utbildade politiker och fackföreningsfolk, brukade jag påstå - för det hade jag lärt mig- att det vi uppfattar i en kommunikation till 55% beror på kroppsspråket. Detta går ju totalt förlorat i skriftlig kommunikation, alla smileys till trots.
Fast i skriftlig kommunikation kan man å andra sidan uppleva att man läser mellan raderna.
Kommunikation är svårt! Den borde inte försvåras mer än nödvändigt!


Jag har försökt vara ute, men det är för varmt, jag stannar inomhus till senare.



Inga kommentarer: