tisdag 22 juli 2014

Dubbelseende

Vissa människor förstår jag mig inte på, jag erkänner. Jag ser dem dubbelt, som två olika personer.
Undrar om de är två olika personer, eller om de är inpackade i yttre roller och sedan också har ett inre starkt jag.
Svart och vitt, inte svart eller vitt.
Så har jag också försökt förklara för mina vänner när jag träffar någon som jag stundtals skär tänder av ilska inför.
Livet är inte så enkelt! Människor är inte så enkla. Och ju mer vi följer det vi borde göra och försöker vara de vi borde vara, desto svårare kan det vara för andra att se vilka vi verkligen är.
Själv borde jag nog ha haft- och ha- en varningsskylt, med texten "Observera detta är en mycket känslig person" på mig.
Ser inte omgivning sådant är det en uppenbar risk att man packas in och madrasserar sig inför omvärlden.
Och det är inte bra, för känslighet är en värdefull egenskap.
Jag är nyfiken ibland. När jag ser pärlor glänsa långt inne.

Inga kommentarer: