lördag 18 juli 2015

Vi gillar att gillas

annars kan vi ju alltid reta upp folk, för att vara osynlig är det otäckaste som finns.

Egentligen tror jag att det där med gillandet på facebook är ganska bra. Man får någon sorts respons på det man har lagt ut. 
En del människor gillar att säga emot. Några gör det så mycket att i vart fall jag inte orkar med dem till slut.
Om vi nu inte blir omtyckta eller uppskattade för det vi säger eller gör, så verkar det onekligen som om vi ändå till varje pris vill ha uppmärksamhet. Då kan vi alltså reta upp folk.
Jag har någon gång blivit beskylld för detta, men jag hävdar att det inte stämmer. Det är garanterat innehållet i det jag skriver som känns ytterst angeläget, och ju argare jag är, desto mera retar jag kanske upp folk.

Men att reta upp folk är ett dåligt sätt att få dem att gilla en. Tvärtom känner i vart fall jag. Människor som har irriterat mig tillräckligt länge blir, precis som på facebook, omöjliga att ha kontakt med. Man vill väl ha någon form av harmoni i sitt liv!
Och om man tror att varje form av visad irritation är en form av intresse för en, då tar man nog totalt fel! För så sneda är nog inte människor i allmänhet i sina relationer. Även om sådana naturligtvis finns!

Inga kommentarer: