måndag 27 juli 2015

Vad betyder fiendelägret?

Senaste exet kunde, som jag har skrivit om många gånger, inte ta nattvarden tillsammans med mig i min kyrka, för det var ingen alkohol i vinet och därmed kunde inte detta förvandlas till Kristi blod.
Tror man så, så tror man. Jag tror inte på någon förvandling, och jag ser Bibeln som människors tolkning av Guds handlande och uppenbarelse i världen. 
Däremot tror jag på jungfrufödseln och på att man ska försöka vara mot människor så som man vill att de ska vara mot en själv.
Lätt sagt och svårt gjort.
Jag hade beskyllt senaste exet för att vara lierad med fiendelägret, påstår han.
Vilka skulle de vara?
Jo, de är för mig naturligtvis sådana som använder religionen för utestängning och diskriminering. När man drar fram speciella bibelcitat (medan man lugnt glömmer andra) och hänvisar till Gud för att därmed visa att vissa människor ska utestängas, då är det definitivt ett fiendeläger för mig.
Nu har exet tydligen börjat hitta sin hemvist i Missionsprovinsen.
Och därmed är naturligtvis det jag har sagt om ett fiendeläger solklart! För om Missionsprovinsen tycker jag inte!

Inga kommentarer: