söndag 26 juli 2015

Jag har lämnat dem!

Efter kyrkoherde Alve Svenssons agerande i Kyrkhult, då han nekat viga ett lesbiskt par, känner jag att jag inte kan vara med i En levande kyrka. Alve Svensson blev inkryssad i kyrkomötet, där han alltså representerar oss.
(Jag är väl medveten om samvetsklausulen.)
Det finns många i historien som har viftat och viftar med sina heliga skrifter för att diskriminera och syndastämpla andra människor. På mig ger detta otäcka vibbar.
Fundamentalismen är farlig! Den är en fara för jämställdhet och jämlikhet. 
För mig är diskriminering en synd.

Jag var med på listorna i senaste kyrkovalet till kyrkomötet och stiftet i den här nomineringsgruppen och var också ett år i styrelsen i Lunds stift.
Nu räcker det för mig! Detta är tydligen ingen grupp, där jag hör hemma.

Inga kommentarer: