måndag 13 juli 2015

Imaginära vänner

Jag tröttnade på all skiten med bloggande präster och dolde inläggen!
Men idag kände jag att jag var tvungen att ge ett par kommentarer trots allt.

Bloggvärlden är lustig. Det är naturligtvis så att man ibland tycker att man har lärt känna folk som man i själva verket inte känner alls. Man har skaffat sig en imaginär vänkrets.
Jag funderade på detta när det gällde vissa kommentarer på prästbloggen, som var som om man skrev till en gammal vän. Känner de varandra? Troligen inte.

Bloggar kan fylla sin funktion, men de bör naturligtvis inte ersätta det riktiga livet, det som är fyllt av verkliga, levande vänner som man träffar och har utbyte av. Det är lätt att sitta isolerad, men känna sig bland vänner, fastän det ju faktiskt inte är så - i verkligheten! IRL som man skriver!

Det regnar här idag. Inget trädgårdsarbete! Men jag kan sitta på verandan med tak.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du träffar nog rätt här ntl. I vissa fall mycket rätt. Bloggen som en ersättning för irl-liv?


EKM

nya tant lila sa...

Jo, så tror jag faktiskt att det är många gånge.

nya tant lila sa...

många gånger.