onsdag 29 juli 2015

Kristdemokraterna finns på Pride!

Egentligen är jag inte så förtjust i Pridefestivaler, och speciellt inte karnevaler, men jag ska erkänna att jag aldrig har varit på någon och inte sett karnevalerna annat än på tv. Anledningen är att jag menar att dessa kan skapa en felaktig bild av homosexualitet som någonting lössläppt. De förstärker därmed eventuella fördomar.
Men samtidigt har Pride naturligtvis ett symboliskt värde, som kanske inte kan underskattas.
I år är Kristdemokraterna representerade på Pride i Stockholm.

Det har alltså blivit debatt här efter det att kyrkoherden i Kyrkhult nekade att viga det första homosexuella paret,  som ville ha en kyrklig vigsel i församlingen. Det var ett lesbiskt par,och tjejerna själva blev nöjda med lösningen med en präst från Jämshögs församling.
Men vi är många som ser det som subtilt kränkande, även om det naturligtvis inte alls är menat så.
Ordföranden i Lunds stift i En levande kyrka beklagade idag att jag hade begärt mitt utträde. Men när det blev klart för mig vilka värderingar vår kyrkomötesrepresentant har, kändes det omöjligt för mig att stanna kvar.

Vår distriktsordförande gick igår ut i en lokaltidning och försvarade samvetsklausulen, men på nätet ligger nu en insändare från en medlem som är starkt engagerad i HBTQ- frågor, som naturligtvis helt riktigt påpekar att här måste ordföranden  tala som präst och inte för KD. Och jag har mig veterligt inte sett någon linje för KD i just den frågan.
Insändaren är ett svar på ledaren idag. Den är intressant och skriven av en aktiv medlem som heter Anne- Sophie. 
Gå gärna in och läs den på www.sydostran.se   långt ner på sidan!

Personligen tror jag inte att ett politiskt parti kan vara någon sorts gummiparti, å ena sidan och å andra sidan. Jag tror att det har varit för mycket av den hållningen inom KD de senaste åren och att partiet har förlorat röster på detta. Vi människor vill ha tydlighet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

homosexualitet som någonting lössläppt.?

Det finns ju många som lever det livet bland bögar i Stockholm. Löjligt att förneka det.

nya tant lila sa...

Bästa anonym! Har du aldrig upptäckt att även heterosexuella kan leva lössläppt?
Jag har jobbat med konferenser och som reseledare i många år.
Ska jag berätta för dig om vad heterosexuella alldeles uppenbart kan ha för sig?
Detta betyder väl inte att alla ska dras över en kam!