söndag 29 december 2013

I fiendeland?

Vi talar om mobbning på arbetsplatser och i skolan. Men hur ofta talar vi om mobbning i kamratgrupper utanför detta och- i släkter?
Jag tror att det är mycket vanligt att människor i sina familjer och släkter får roller som gör att det liknar mobbning. Vi har väl alla hört talas om "släktens svarta får", som någon som har misslyckats eller som avviker negativt. Kanske är detta någon som är just mobbad.

När jag nu är äldre och har ganska mycket tid till mitt förfogande har jag också tid att fundera över mitt liv.
Det har hänt några gånger i de relationer med män som jag har haft efter min skilsmässa att jag har upplevt det som om jag har befunnit mig i fiendeland i förhållande till deras tidigare familjer eller släkt. Kanske har det varit barnen från ett avslutat äktenskap som mannen krampaktigt har hållit för sig själv, och där jag helt enkelt inte har blivit insläppt i gemenskapen, eller det kan vara liknande mönster till andra delar av mannens släkt.

Vad handlar detta om? Svartsjuka? En vilja att bevara revir?

Inga kommentarer: