fredag 27 december 2013

Blir servicen i landet sämre och sämre?

Har du försökt att ringa till en myndighet de senaste åren?
Det är en spännande upplevelse! Man måste ha god tid på sig.
Häromdagen satt jag i telefonkö till Skatteverket i en halv timme. När jag kom fram var det fel person, och jag skulle tala med en annan, som den förste kopplade över mig till. Men jag kom inte vidare och begärde då denna nya person i växeln. Ny väntetid på en halvtimme. Ingen hjälp med mitt ärende. Begärde den första personen igen och fick vänta en ny halvtimme. Bara för att få veta att jag skulle ringa till Försäkringskassan. Där fanns det ingen chans att komma fram. Så småningom kom jag fram till att jag skulle ha ringt till Pensionsmyndigheten i stället.
1,5 timmars telefonköande, olika uppgifter på olika ställen och dessutom felaktiga sådana! Så kan myndigheter göra! Skulle privata företag också kunna ha så dålig service?

Och så har vi tågen... VEOLIA, som har vunnit upphandlingen på Blekingetrafiken mellan Karlskrona/Malmö/Köpenhamn kör tydligen ofta med låsta toaletter. Så gamla människor med prostatabesvär eller inkontinens eller andra som har absoluta behov av toaletter ska inte åka med dessa tåg! Egentligen skulle folk sätta sig utanför och kissa ner vagnarna som en protest! Urusel service!

På julaftonen körde jag bil till Skåne. Jag kunde då på nytt konstatera hur lite turismvänliga vi är i landet. Jag hittade bara en enda bensinstation som var bemannad! Trevligt och kundvänligt en julafton! Nej, vi ska nog inte försöka satsa på turism i det här landet, för vi saknar ofta det allra mest grundläggande, nämligen en ordentlig infrastruktur för turism! När tågen fungerar dåligt och det vid de stora vägarna inte existerar någon service, då vet vi inte vad turism handlar om.

Inga kommentarer: