söndag 29 december 2013

En kyrka utan hierarkier?

TV-gudstjänsten idag var alltså från Katarina kyrka i Stockholm, en välkänd kyrka som lär ha ett mycket aktivt gudstjänstliv. Själv har jag i Stockholm brukat besöka S:ta Clara kyrka och även där har det varit välfyllt de gånger jag har varit där.

En jeansklädd Petra Mede inledde gudstjänsten idag.
Musiken och sången var varierande, och tempot i gudstjänsten var drivet med omväxlande stillhet och rörelse.

När jag såg denna gudstjänst funderade jag över varför det verkar som om storstadskyrkorna har mera folk än kyrkor på landet.
Kan det vara så att de känns mera jämlika?
Här ser det inte ut att finnas några hierarkier bland gudstjänstbesökarna på det sätt som jag upplevde det i Småland. Där satt det fina folket längst fram, och på den tiden jag var där hade damerna hatt på huvudet.
Här i min by är det bara vissa som går i kyrkan.

Man ska inte behöva känna sig för dålig för kyrkan. Det är lätt hänt! Kanske är det detta som gör att vissa människor ryggar inför den.
Jag undrar om det inte är så att man i storstäderna når så många människor just genom att plocka bort de gamla vanliga finhetsstämplarna. Dessa kan fungera på landsbygden, men inte i de stora städerna.

Inga kommentarer: