fredag 20 juli 2018

Namnsdagar förr

Idag har jag namnsdag; Margareta. Förr hade jag bara en namnsdag, och det var alltså mitt andra namn. Jag vet inte varför detta på olika håll står med efter mitt första namn. Det står på facebook, på ICA och på andra ställen. Ja, till och med hos tandhygienisten senast ropade de upp mig med två namn.
När jag var barn var det hos oss tre bemärkelsedagar i följd i juli. Först var det min namnsdag, sedan var det Johanna, som min mormor hette (bodde i villa mittemot vår villa) och den 22 juli var det vår fars födelsedag.Vi firade namnsdagar nästan som om det  var födelsedagar med tårta och presenter.
Ibland har en väninna varit och ätit tårta hos mig på Margareta-dagen, men hon ligger mycket sjuk på sjukhus just nu.
Så... Livet förändras och som gamla för vi kanske ibland tänka tillbaka på gamla dar.