onsdag 11 juli 2018

Hög facebook-status

Facebook har sina egna koder och sin egen lilla status-hierarki, även om det naturligtvis ser olika ut på olika facebookar.
Jag kan ju mest döma mina egna vänners.
Högsta status är att vara älskad. Du måste visa hur otroligt älskad du är av din äkta hälft/partner, dina barn och barnbarn. Ibland visar du också hur mycket du själv älskar.
Sedan ska du visa vilka fantastiska semestrar du har och vilka spännande resor du gör.
Och så ska du visa underbara måltider på restaurang eller hemma eller fina kakor, som du har bakat.

Jodå, jag lägger också ut maträtter och det jag har bakat och bilder om jag är iväg någonstans, även om det numera bara rör sig om resor i Sverige.

Men ibland hänger man inte med. Detta kan vara om någon länge har skildrat sitt fantastiska familjeliv, men plötsligt meddelar att det är skilsmässa på gång! Då är det svårt att förstå.  Lite förvirrande, kan man säga.

Vad kallas bilderna? Mytbilder hette de när jag läste Bild på lärarhögskolan. De där bilderna som förvanskar verkligheten och ger  sken av något som inte är.

Inga kommentarer: