söndag 13 december 2015

Strafflösa kommunpolitiker/tjänstemän i Karlskrona

Jag blir mycket upprörd när jag läser om den man som var rektor på skolan där den lilla Yara gick, hon som blev mördad av sin morbror och hans fru.
Rektorn blev lastad för att skolan inte hade agerat tillräckligt inför flickans förhållanden och avstängd från sin tjänst. Vid midsommar försökte han begå självmord genom att försöka köra ihjäl sig. Han överlevde, men blev svårt skadad och låg länge medvetslös. Nu sitter han i rullstol, kan varken tala eller gå och har assistenter dygnet runt.

Vem bär skulden till detta? Och vad har hänt med de skyldiga?`
Har de blivit helt skuldfria? Inga följder alls för dem?

Som före detta rektor vet jag hur svårt det kan vara att ha koll på allt som händer ute i klasserna. Man har ju ofta inte kontakt med eleverna på det sättet. Om ingen informerar en om förhållandena vet man inget.

Själv ställdes jag plötsligt inför ett fullbordat självmord på den andra skolan, där jag var rektor. Jag hade inte haft en aning om vilken dramatik som hade utspelat sig med den elev som gick hos oss första terminen. Ja, jag visste inte ens vem eleven var.
Visst man kan som rektor börja anklaga dem som inte har informerat om förhållandena, men detta känns väldigt onödigt i en situation när någon är död. Faktiskt, för vem gagnar detta?

Men kommunpolitikerna/tjänstemännen i Karlskrona visste hur man fann syndabockar!
Varför skrivs det inte mer om denna fullständigt skandalösa historia? En ambitiös och, efter vad som sägs, mycket omtyckt rektor har förlorat sitt liv, och familjen lever under helt andra förhållanden utan sin far och med en äkta man som inte kan tala och gå utan sitter i en rullstol.
Och förmodligen fortsätter kommunpolitikerna och tjänstemännen, som åstadkom detta, precis som vanligt.