lördag 5 december 2015

Musik väcker känslor

Många gånger när jag är trött på något sätt orkar jag inte med för många ord. Jag blir ordtrött. Då är det mycket olämpligt att ha prenumeration på någon av våra stora dagstidningar, för då växer bara vanmakten inför den tjocka dagliga tidningen med alla ord.

Men även andra saker stänger jag av när jag på något sätt inte orkar. Detta gäller inte minst musiken. Trots att musik betyder mycket för mig, och trots att jag har tillgång till mycket musik här hemma, lyssnar jag inte på musik under de här perioderna mer än när jag kör bil, då det är enda gången jag lyssnar på P4.
Musik väcker känslor. Den tar oss tillbaka till perioder i våra liv som vi kanske har djupt fördolda inom oss, och den kan även i nutid få oss att komma nära det vi känner.
Inte konstigt att det är så farligt med musik och sång i revolutionära sammanhang.


Inga kommentarer: