fredag 28 september 2018

Att vara folkvald

Det slog mig när brevet från Länsstyrelsen kom om att jag hade blivit ersättare i kommunfullmäktige i Ronneby, att jag nu är folkvald. Faktiskt så är det inte helt lätt att komma dit! 

Till nämnderna kommer man ju genom val i kommunfullmäktige, och då är man inte direktvald av kommuninvånarna.

En gång, för många år sedan, stod jag på en lista för S i Staffanstorps kommun och kom så småningom in som ersättare där också, men då hade jag flyttat till Blekinge.

Sedan har jag varit med om flera val inom kyrkopolitiken och blivit folkvald där.

Men detta kändes annorlunda, för jag är ju inte purung, och dessutom fick jag en del kryss.Det känns förpliktigande att ha fått det förtroendet nu. Tänk att bli vald som parti och till och med kryssad bland alla dessa kandidater som finns i de olika partierna! Det ska man nog känna sig stolt över!



Inga kommentarer: