tisdag 26 juni 2018

Kortbedrägeri

Vid kontroll av mitt konto upptäckte jag att ett belopp som jag inte stod bakom var reserverat. Beloppet var litet, ca 100 kronor, men jag använder inte det kortet för köp annat än vid hotellvistelser och hotellbokningar. Då lämnar man ju ut hela kortnumret.
Beloppet är nu draget från mitt konto och kortet är spärrat. Köpet,tydligen alltså ett internetköp, var gjort i Hamburg på en firma med varor som jag inte köper.
Men vad jag undrar är varför man gör ett kortbedrägeri på en så liten summa. Är det för att senare göra ett större köp? Eller är det så att man tänker att ett så litet belopp märks inte. Konstigt är det.
Jag handlar aldrig på kort på nätet, utan antingen på faktura eller på postförskott. Nu kommer jag inte heller att ge ut mitt kortnummer vid hotellbokningar.

Inga kommentarer: