tisdag 19 juni 2018

Fler flugor

"Man får fler flugor med en sockerbit än med en droppe ättika", brukade min salig mor säga. Och så brukade hon säga att man kan spotta på en sten tills den blir våt.

Givetvis är det de positiva omdömena och de peppande orden som stärker en, speciellt när livet känns tungt. Man behöver sådana oavsett om de kommer från någon bekant, vän eller okänd. För något år sedan skrev jag en dikt om ett enda ord från en främling som jag mötte som förvandlade min dag från mörker till ljus. Så kan det ju vara. Bara en trevlig och tillmötesgående person i telefonen i ett alldagligt ärende kan lysa upp.
Självklart betyder också kommentarer med välvilja och stöd något.

Den som tror att han med spott och spe vinner, eller behåller, mitt hjärta har naturligtvis helt fel! Energitjuvar orkar ingen med i längden.
Jag måste sargad och urlakad försöka återfå min energi. Återstår att se om jag hittar vägen till detta.


Inga kommentarer: