måndag 20 mars 2017

Dagar för glädje

I höst har jag haft mitt hus i 35 år. Av de åren har jag under nio år bara varit här vid ledigheter och för övrigt bott och arbetat på annan ort. Först i en stor lägenhet i en Stockholmsförort, och sedan under 6,5 år i Oskarshamn i  en mindre tvåa. 
Det är lite mycket arbete nu med huset och trädgården, det kan jag väl tycka ibland, men huset ligger jättefint med två minuters väg ut i skogen och några kilometer till havet. Man kan cykla dit,om man cyklar.
Ibland är det lite tråkigt att bo långt från släkt och de flesta av mina vänner, men dagen börjar alltid med facebook. Där hittar jag både familj,släkt och gamla klasskamrater.

I min ålder har man lärt sig att man måste välja sitt umgänge. En dag får man kanske nog av människor som inte bidrar till glädje och ny energi, utan dränerar en så att man känner sig som en urvriden trasa i stället. Enough is enough! Man tar inte in eller behåller inte vänner som förstör de dagar som ska vara glädjedagar i ens liv. Gör man det, då är man bra korkad!















2 kommentarer:

kao sa...

Hej.
Mycket vackra bilder.
-----
Jag känner igen det där med vänner och f.d vänner. Har själv helt slutat träffa ett par av mina äldsta vänner eftersom de inte gjorde mej glad. Skulle ha gjort det flera år tidigare, egentligen. Förtal för att själva verka intressanta för andra personer samt avundsjuka och manipulation gjorde att jag sa upp bekantskapen. Det känns mycket bättre att leva nu, sen jag tog det beslutet.
MVH
// Kao

nya tant lila sa...

Jo, jag har också mått bättre sedan jag sagt upp bekantskapen med några vänner, och väntar att göra det nu också.