tisdag 7 juni 2016

Fria åsikter, ja, men blir de publicerade?

Idag har jag haft en mejldiskussion med ansvarig utgivare på BLT angående en insändare som de inte verkar publicera. Jag misstänker att åsikterna inte är PK, medan hon säger att insändare stoppas på grund av platsbrist. Men visst är det konstigt hur den platsbristen drabbar!
Det har hänt att människor har berättat för mig att de inte får in insändare med ett innehåll av liknande art. 
Då är det riktigt illa, tycker jag!
I så fall ska man inte ha stora uppslag om åsiktsfrihet. Den politiska inriktningen på en tidning ska synas på ledarsidan, så klart, men den ska banne mig inte synas på insändarsidorna!

Fast det är nog dags att avsluta prenumerationen på den lokaltidningen. Så slipper jag också reta mig på de reportrar som inte verkar kunna mycket grundläggande grammatik.
För som jag brukar säga: "Det är faktiskt skillnad på "Han går ut med sin fru" och "Han går ut med hans fru"! " Tro det eller ej!

2 kommentarer:

Maria Hansson Nielsen sa...

En liten kommentar i all välmening.

Efter lokaltidningar eftersträvar, att fler får sina åsikter publicerade, väljer de ofta att låta andra skribenter få sina inlägg publicerade, än de som nyligen fått ett inlägg publicerat... Jag är en flitig skribent, vilket innebär, att Söderhamn Kuriren ganska ofta väljer att inte publicera det jag skriver, eftersom platsen behövs för att låta andra få plats med sina insändare.

Jag hoppas verkligen, att det är orsaken, till att du inte fick din insändare publicerat...

nya tant lila sa...

Tack Maria, men tyvärr tror jag inte att det handlar om detta i det här fallet. Jag har inte skrivit mycket i BLT, som det gäller, de senaste åren. Och i Sydöstran har jag inga problem.
Tidigare har jag inte fått in en insändare och då var det kritik mot Björklunds skolpolitik, som man inte hade plats för. Men detta är flera år sedan.
Jag tycker att BLT är vinklad. Och detta ska man ju faktiskt bara vara på ledarsidan. Olika åsikter bör i god publicistisk sed komma fram på insändarsidorna.
Jag minns också 1980-talet när det i lokaltidningar aldrig fanns plats för yttersta vänsterns inlägg!