tisdag 31 mars 2020

Ska försöka skriva enklare

Eftersom jag har fått veta att en icke-svenskfödd vän i utlandet tycker att det jag skriver är svårt, ska jag försöka skriva enklare.
Hela samhället verkar raseras runt oss. Och det märkliga är, som jag tidigare skrev, så mycket pengar det nu verkar finnas.
Vi är otroligt sårbara.

Idag hade jag skrivit fel på en bloggadress, och hela datorn låste sig med stora varningstexter om allt som kunde hände med den om jag försökte stänga eller röra sidan. Det fanns ett telefonnummer till Windows. Försiktig som jag är ringde jag från en liten extra telefon, som jag har, och kom snabbt fram Jag skulle stänga av datorn och vänta en timme, sade den uppringde mannen.
Man hinner tänka mycket på en timme. På samhällets sårbarhet och på allt jag förlorade om jag förlorade innehållet i datorn.
Det fixade sig. Efter en annorlunda öppning och någon sorts genomgång av filerna startade den igen. Det tog tid, men det löste sig. Men vad händer om internet slås ut?

Inga kommentarer: