lördag 28 mars 2020

Till stupstocken direkt

Information från dem som känner situationen säger att situationen redan är kaotisk inom vården  i Stockholm.
Nu upplever tydligen berörda myndigheter att de måste deklarera vad de ska göra och vad de har fattat beslut om.
Så nu kom prioriteringsordningen, där vi som är gamla med underliggande sjukdomar ska bort i första hand.

Givetvis har det alltid prioriterats i nödlägen. Men varför behöver vi veta hur det är eller få vetskap om de ordningar som det har fattats beslut om?
Detta ser jag som otroligt oetiskt! Det är nog med all hemsk skrämselpropaganda som vi utsätts för varje dag, alltifrån bilder på virusangripna lungor till ständiga profetior om hur fruktansvärt läge som väntar oss.
En skärpning vore befogad både från media och från myndigheterna! Det är mycket omoraliskt att få gamla människor att känna sig värdelösa!
Men vem vet, de som står där med makten över liv och död, kan kanske själva bli smittade. Det kallas karma!

Och nog kan vi här känna vingslagen från 1930-talets Tyskland!?

Jag beställde munskydd, som kom igår. Made in China!!! Vågar man använda dem?¨

Vad jag kan se på sociala medier är det många gamla som inte förstår allvaret i situationen, utan trotsar på olika sätt. Men de är kanske dementa!? Eller bara allmänt korkade?

Inget ont utan att det för något gott med sig. Efter en sträng uppmaning från min stockholmsboende dotter att inte gå till affären för att lämna Lottot på icke riskgruppstid (går inte på denna, för Svenska spel har inte öppnat då) lärde jag mig igår att spela online. Det kunde jag ha gjort tidigare, för det verkar smidigt.

Och slutligen. Nog måste man vara imponerad över hur mycket pengar som staten verkar ha i ladorna! Det läggs ju ut enorma summor för närvarande till olika ändamål. Var kommer de pengarna  ifrån?

Inga kommentarer: