lördag 28 mars 2020

Region Blekinge först att prioritera?

Det fanns ingen samhällsspridd coronasmitta i Blekinge hävdade smittskyddsläkaren i Blekinge för en tid sedan. Ja, han tyckte till och med att förkylda vårdanställda skulle gå till jobbet, vilket han sedan fick ta tillbaka. 
Sedan min tid som Svenska 2- lärare på högstadiet är jag skeptisk till smittskyddsläkare i det här länet, även om det inte var samma läkare på min tid. Men detta är mer än tio år sedan, så saker kan ha ändrats, även om jag fortfarande är skeptisk.
När en invandrad elev satt och hostade med röda kinder och skulle på  lungröntgen, upptäckte jag att elever utifrån, ibland från krigshärjade länder, inte var undersökta för TBC innan de placerades ut i skolorna. Det behövdes inte, sade läkaren till mig.
Och ändå spreds smitta från en anställd (?) - tror det var på en förskola- här i länet en tid efteråt! Så nog smittar eventuell TBC!


Vi hade alltså bara enstaka fall och ingen spridd samhällssmitta, påstods det, tills en äldre kvinna dog på ett vårdboende i Karlskrona av coronaviruset. Hur kan man dö på boendet? Har de inte ens skickat den gamla till sjukhus?
Blekinge har kanske redan startat prioriteringen av att lämna gamla utan vård?

Inga kommentarer: