onsdag 12 juni 2019

Nekar man att operera bort en cancertumör?

I debatten om samvetsfrihet för barnmorskor, som inte vill utföra aborter, skulle man kunna tro att det handlar om att neka att operera bort en cancertumör. Jag mår illa i debatten.
Inte ett ord sägs om fostret. Nog tycker jag att det är stor skillnad på en tidig och en sen abort. Ingen vill ta bort den fria aborträtten, som sagt! 
Men det är rent ut sagt äckligt att människor som tycker att man ska ha rätt att vägra utföra en abort- jag själv tycker att det bör vara en sen abort- ska anklagas och ses som märkvärdiga och omoraliska. Vad är det för ett samhälle vi har fått? Hemskt!
I Expressen står att EBT sade att hon tyckte att barnmorskor skulle ha samvetsfrihet. Men sade hon verkligen detta rent ut? Hon svarade inte på en direkt fråga om vad hon personligen tyckte.
Det hade jag gjort! Jag hade svarat ja. Det hade hedrat henne att göra så! Om hon nu tycker det.

Inga kommentarer: