onsdag 5 juni 2019

Han får gå, men vet inte varför

Hälso- och sjukvårdsdirektören i Region Blekinge får lämna sitt arbete med lön för sex månaders uppsägning plus två årslöner. Detta säger att saklig grund för entledigandet egentligen saknas.
Det är det borgerliga minoritetsstyret som, med knapp marginal och mot fem fackföreningars protester, drev igenom beslutet.
Orsak? Man saknade förtroende för honom. Varför? Det framgår inte.
Nu får den uppsagde fundera.

Det fick jag också göra  när jag blev utköpt från rektorstjänsten  på Oskarshamns folkhögskola, med Växjö stift som huvudman. Orsaken blev i slutänden att jag hade gått till pressen som en reaktion på att jag skulle sägas upp från tjänsten. Varför? Det har gått tjugo år, och jag vet fortfarande inte på vilket sätt jag misskötte rektorskapet.
Men det är kanske som när mannen i ett äktenskap hittar en ny kärlek, och hustrun tror att det är henne det är fel på när han vill lämna henne.
Undrar vem regionstyret har i rockärmen för tjänsten? En kompis, kusin eller brylling? I god blekingsk anda.

I Oskarshamn fanns skolprästen, gift med en av lärarna, men snopen fick han sedan inte tjänsten efter ett år när den utannonserades. Då slutade han på skolan. Och lärarna rasade!

Men jag funderar nu, med tjugo är från händelsen, att skriva en bok med titeln "Jag hade kanske för stora fötter!"

Inga kommentarer: