fredag 9 september 2016

Tockarna kom tillbaka...

i mina drömmar. Nu var det faktiskt till och med tidigt i morse.

Stortocken stod som vanligt och gol och orerade om alla som var fel i hönsgården.Högsta hönan var fel, så fel, så fel och de andra tockarna - med eller utan huva- instämde högljutt.
- Ja, hon är fel! Hon begriper ingenting, ingenting...
Och så var det de som var närmast henne... de var också fel! De största felen hade de som inte var tockar utan hönor!
- Skandalöst dåligt, skandalöst dåliga! gol tockarna och en och annan höna i kör.
- Det är bara för att de är hönor och inte tockar! sade en höna utan huva.
Och så utbröt en diskussion om tockigt och hönsigt och om vem som visste mest om tockigt och hönsigt..

- Ni borde vara glada över alla vanliga tockar och hönor i hönsgården som vill bestämma! sade tocken som alltid säger detta.
- Du är politruck och ni  politrucker, ni begriper ingenting, ni är inte ens tockelika, sade han som alltid svarar på samma sätt hela tiden dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år! 
Att ni orkar försökte jag säga i drömmen, men jag fick inte fram ett ljud.

Nu såg jag att i ett hörn stod en höna utan huva och diskuterade med några tockar.
-Jag ska inte kackla mer! Det lovar jag!
- Bra, sade någon, för du tramsar bara!
- Jo, det ska du,sade en annan, för någon måste kackla mot stortocken!
- Så glad jag blir! sade hönan utan huva. Så glad! Var skulle jag annars synas och få kackla om inte här bland alla de gamla tockarna och gamla hönorna? Här är jag ju käck och munter och ung- i min ålder!
Och så for hönan utan huva dansande iväg, glad över att även idag ha fått synas och höras.
Medan  några gamla hönor och några gamla tockar bara skakade på sina huvuden!
-Jo, det finns de som tycker att hönan utan huva ska tiga, sade så stortocken, men jag tycker att hon är käck och munter, precis som jag!
-Käck och munter, käck och munter kacklade alla! Vi måste ha medelålders ungdomar som är käcka och muntra!
Då gick ännu några gamla tockar iväg. 
- Vi måste tillbaka till allvaret! sade en av dem. Och så steg han upp på podiet, där Stortocken alltid står och föste undan honom
så att han trillade ner... Nu började det bli riktigt spännande...

Då väcktes jag...Så illa!

Vaken undrade jag hur den hönsgården hade sett ut utan dem som kacklar/gal emot? En enda gröt av kverulans och förtal?









2 kommentarer:

Anonym sa...

NTL förnekar sig aldrig:-))

Tocke

nya tant lila sa...

:-)