lördag 17 september 2016

Hjärntvätt?

Naturligtvis vet vi inte hur andra människor har det i sina liv, eller vilka deras motiv till handlingar är. Men alla som följer D.S:s blogg kan väl förstå att det måste påverka omgivningen med all den negativa information som hela tiden lämnas om en kyrka, som han faktiskt själv är med och leder!
Många höjde på ögonbrynen när han gifte sig med en ung, kvinnlig präst, och jag tror inte att många är förvånade över att hon har lämnat sitt prästämbete och ägnar sig åt ett annat yrke nu.
MEN i mitt eget liv har jag noterat att när jag lever i en relation som drar mig bort ifrån det som jag betraktar som mitt jag och mina egna intressen, då börjar jag lämna saker, uppdrag och annat.
För ett par dagar sedan läste jag mina gamla dagböcker från min barndom/ungdom. Vad var det för bild jag hade av mig själv när jag skrev "Jag är...." ?Jag kände igen den, för för några år sedan dog en av mina första pojkvänner/fästman, och jag tog då fram gamla brev, som jag hade sparat och läste dem. Det han försökte tuta i mig om mig själv var skrämmande. Jag var osjälvständig och kall.Jag, som var hyperkänslig och faktiskt en självständigt tänkande person. Det blev slut. Han bröt efter några år med mig och förlovade sig med en annan. Jag reste till Italien och förlovade mig där. Han bröt sin förlovning och skrev ett brev hem till mig. Jag var inte där, och mina föräldrar skickade det inte till mig i Italien. Nu förstår jag dem. Vi tyckte inte att han var bra för dig, förklarade min mor efteråt. Så sant detta var!
Nu har jag lärt mig. Människor, som jag krymper tillsammans med och som får bort mig från mina intressen, lämnar jag i ren självbevarelsedrift. 
Igår hade vi styrelsemöte i Skrivarklubben hemma hos mig.
Med vice ordförandens vackra höstbukett från hennes trädgård önskar jag er
En god fortsättning på helgen!


'

Ser jag ut att vara en kall person?


2 kommentarer:

LFL sa...

Var det helt oprovocerat som han skrev så, eller var det en reaktion på något som du hade skrivit eller sagt till honom? Hur som helst, en olycklig formulering.

LFL sa...

Du har säkert rätt i att man inte vet hur andra människor har det i sina liv eller vilka motiv de har för sina handlingar. Om man inte känner de väldigt väl. Men jag gissar dock att orsaken till att fru S. har bytt jobb snarare är hennes arbete för stiftet inte uppmuntrades av arbetsgivaren, snarare än att maken skulle ha varit missnöjd med det hon gjorde.