onsdag 26 juni 2013

Monologer-tidens trend?

Som jag redan har skrivit är jag ordtrött just nu. Tycker att jag har vräkt ut ett oändligt antal ord till ingen nytta, för det mesta, under många, många år.
Det känns som att spotta i havet.
Och det hjälper inte att ganska många, som jag möter, talar om för mig att de läser mina debattartiklar och insändare och uppskattar dem. Även om detta känns bra!

Men mina reaktioner kan också bero på bristen på respons. Och det är inte bara på bloggar som det numera är ganska tyst och få som kommenterar (tycks vara en ganska vanlig trend) utan även om man skriver debattartiklar. Man tror att något ska ge stor uppståndelse eller respons, men så blir det inga kommentarer eller inlägg alls.

Insändarspalterna verkar mest innehålla en massa monologer utan inbördes sammanhang med varandra.
Vi har kanske överlag dålig kontakt och har nästan slutat prata eller skriva ordentligt till varandra.

Till och med vi äldre har ju många gånger fallit in i SMS-andet och mejlandet i stället för att ringa folk.


Idag är jag trött efter gårdagens 4,5 timmars rundturer, dels i Karlskrona och dels i Mörrum, Karlshamn och Ronneby, med guidning på tyska.

Dagen efter känner jag alltid att jag inte längre är ung.

 
Nils Holgersson statyn utanför Amiralitetskyrkan.



Inga kommentarer: