söndag 21 januari 2018

Vem ska man tro på?

När människor av min sort blir sjuka försöker vi ta reda på så mycket som möjligt om vår  sjukdom. Så gjorde jag också när jag fick diagnosen diabetes i början av mars förra året. Jag nekade ta medicin för mina värden var inte speciellt höga. 
På nätet kunde jag läsa olika sidor som bland andra diabetesföreningar har lagt ut. Där står det på flera ställen helt klart att diabetes typ 2 i många fall kan botas (och det står botas!) speciellt i början av sjukdomen om man ändrar livsstil, det vill säga går ner i vikt, motionerar och ändrar kosten.
Vilken kost man ska äta, därvid går meningarna isär, så detta är inte så lätt att rätta sig efter, men klart är att man ska undvika socker och kolhydrater.
I onsdags var jag på kontroll hos diabetessköterskan. Det var nu tredje gången som mina värden var normala. Detta gällde också långtidsblodsockret som var lägre än andra tidigare mätningar.
Men diabetes går inte att bota, påstår den sköterskan.Jag är enligt henne sjuk.
- Vem ska man tro?
Forskare och läkare med diabetes som specialitet skriver att det GÅR att bota, och sköterskan i vår by säger att det inte går.
Min husläkare säger att man kan ha normala värden, men att det ligger latent. Men är man då sjuk?
Det kan väl inte vara så att man här i byn inte riktigt har följt med den senaste forskningen? Så fult får man väl inte tänka!
Som patient är dessa dubbla budskap mycket irriterande och förvirrande!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag tror, utifrån vad jag läst mig till de senaste tolv åren, att din diabetes är latent. Skulle du börja äta "som vanligt", dvs. så mycket kolhydrater som Livsmedelsverket rekommenderar, så skulle du bli tvungen att ta metformin och så småningom insulin. Snålar du in på kolhydraterna och håller koll på blodsockret kan du säkerligen klara dig i många år utan läkemedel. Lycka till!

nya tant lila sa...

Det låter rimligt! Men om man googlar "Kan man bota diabetes 2?" så står det faktiskt annorlunda. Där handlar det mest om bukfettet. Blir man av med det kan man bli botad, kommer det tillbaka kan man bli sjuk igen.
I vilket fall lever jag ett tråkigt liv med ständig koll på blodsockret sedan snart ett år tillbaka. Och jag får inga stickor från landstinget eftersom jag inte tar insulin. Ja, jag tar ju alltså inga mediciner alls, i vart fall inte än.