fredag 5 januari 2018

Insändare julen 2015

                             Är julens gudstjänster turistattraktioner?
Jag erkänner att jag sällan går i kyrkan numera. Det känns inte så upplyftande när man sitter som en av tio-tjugo personer i en stor basilika. Därför blev jag glatt överraskad när jag kom till julbönen vid krubban i Bräkne-Hoby kyrka på julaftonen och fann en i stort sett fullsatt kyrka. Men inte visste vi att detta var en sorts barnverksamhet för de allra minsta. Detta blev emellertid uppenbart redan när prästen - som inte syntes från min plats- halvviskande började berätta något som lät som en saga för de minsta barnen på de första bänkarna. Utan att höra speciellt dåligt hade jag svårt att uppfatta vad prästen sade. Sedan fortsatte skådespelet med vandring med barn med dockor, föreställande Maria, Joseph och åsnan, i mittgången och fortsatt berättande, plus barnkörer, som visst  sjöng mycket vackert. Ja, och så föddes det lilla Jesusbarnet. I slutet fick vi så äntligen evangeliet och Guds välsignelse och så fick vi läsa "Gud som haver barnen kär." Inget fel på föreställningen! Det märktes av de återkommande applåderna.(!) Det var väl snarast våra förväntningar som var fel. Vi hade inte av annonseringen begripit att detta var en sorts skådespel för barn och inte en julbön ägnad för vuxna troende.
Julottan var det inget att anmärka på. Men jag undrar om prästerna har predikstolsskräck. Det hade nog varit trevligt att se dem ibland, och att höra dem tydligare! Kyrkan var välfylld även denna tidiga morgon med ditresta turister från tre turistbussar. Även denna uppskattades av applåderna (!) att döma! När blev det regel att applådera i kyrkan?
 Att man på Annandag jul, martyrernas dag, har konsert och inte mässa må så vara, även om detta kanske kan ses som märkligt av det djupt religiösa folket.
Men, nu kommer det viktiga. Jag sökte just nyårsgudstjänster i Bräkne-Hoby kyrka. Men det fanns ingen gudstjänst förrän på Trettondagen. Förväntar man sig kanske ingen publik dessa dagar? Har kyrkobesöken förändrats från medlemmar i en gudstjänstfirande församling till turister som söker stämning?


PS I år 2017 fanns det nyårsgudstjänst. DS


5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår- och känner sympati- för de synpunkter du ger uttryck för i din insändare! Några funderingar och tankar väcks hos mig.

Fick du något svar på insändaren? Från kyrkoherde eller kyrkoråd, till exempel?

Som sagt: det ena behöver inte utesluta det andra. Det är viktigt att barnen ”får sitt”- en pedagogisk metod är ju just det ”narrativa berättandet”- att framställa evangeliet som ”en saga”. Viktigt dock att vi är tydliga med att det inte är en saga- utan julens centrum! Lika viktigt är förstås att annonseringen är adekvat. En sådan gudstjänst kan inte gärna kallas ”Julbön”! Det låter tokigt!
För egen del tycker jag det är ” fattigt” med bara en ”Gudstjänst kring krubban” på julafton. En ”riktig” julbön eller midnattsmässa bör finnas. Likaså julotta och helst också Högmässa ( det hade vi dock inte i vår församling i år, bara julotta). Självklart också högmässa/ gudstjänst på övriga helgdagar i jultiden. Kyrkoordningen förutsätter ju att varje församling firar huvudgudstjänst varje söndag och helgdag. Visserligen finns möjligheten att sammanlysa- men det torde handla om ett mycket begränsat antal gånger.

Att julottan besöks av ditresta turister är väl ”trevligt”? Många hotellanläggningar satsar på julfiranden där kyrkbesök ingår. Visst kan det kännas ovant med applåder ( jag fick applåder på en begravning för en tid sedan!!!), men säger nog mer om hur ovana många är att fira gudstjänst och överhuvudtaget vid en kyrklig miljö. Men det behöver inte per automatik förflacka gudstjänsten. Klarhet och djup kan det finnas ändå! Det gäller i alla gudstjänster- en gudstjänst måste inte vara stel, allvarlig och tråkig. En gudstjänst fångar förhoppningsvis upp hela livet- och livet är mer än så!

Sami Kaukonen

nya tant lila sa...

Jag hade skrivit den här insändaren anonymt. Men jag skriver ganska ofta insändare, och folk i byn kom och sade att de hade läst MIN insändare!
Jodå, jag fick svar både från andra som visste bättre, ansåg de, och hänvisade mig till kyrkorådet (i sådana har jag suttit i många år tidigare), men jag skrev själv till kyrkoherden och talade om att det var jag. Hon svarade och förklarade att exempelvis de hade konsert på Annandagen för att detta var en dag med få gudstjänstbesökare annars.
Applåder i kyrkan stör mig, såvida det inte är något alldeles speciellt som barn som framträder under gudstjänsten eller outstanding solister. Det måste ha varit häftigt med applåder på en begravning!
Nu ska jag emellertid bli en flitig gudstjänstbesökare igen!

Anonym sa...

Nja, begravningsapplåderna var nog av typen ”men, vilken trevlig människa trots att han är präst och allt”- så jag hade klarat mig utan 😉!

Jag delar din uppfattning om applåder, och tror att anledningen egentligen ligger i det som sign. Kyrksyster skriver: avsaknaden av ett ”gudsfolk”. Vi har tappat bort gudstjänstens identitet- det är en föreställning, vi är publik och inte församling, vi besöker istället för att fira. Då blir applåder ett väldigt naturligt sätt att visa uppskattning- precis som på en teater!

Applåder kan vara på sin plats, precis som du skriver- när barn framträder eller på musikgudstjänster.

I och för sig tror jag att vi har ett sökande folk- men med rätt dåliga kunskaper om kristen tro och utan att veta vad vi söker. Och det sorgligaste av allt: de flesta skulle aldrig se Kyrkan som en plats för ”sökandet”. Och det är såklart ”kyrkans” misslyckande. Därför tror jag att de stora ”publikmagneterna” runt jul är viktiga- frågan är dock hur vi som kyrka förvaltar dessa tillfällen? Det är nog den stora frågan.

Sami Kaukonen

nya tant lila sa...

Ja, just det, publikmagneter. Vi är publik. Men det är vi ofta. Jag såg det när jag var reseledare, inte minst. Där andra människor aktivt roade sig var våra gäster ofta åskådare.
Jag är inte säker på att man drar människor till ett sökande genom publikdragande aktiviteter. Då tror jag mera på barn/ungdomsverksamhet eller verksamhet för äldre. Eller kanske onsdagsluncher, jag ska testa!

nya tant lila sa...

Och det ligger naturligtvis mycket i det kyrksyster och du skriver att det helt enkelt är kyrkovana besökare som applåderar. De kan inte uppförandekoderna i en kyrka.