torsdag 13 oktober 2016

Har samhället kollapsat totalt?

När jag vaknade idag- ovanligt tidigt, för jag lade mig ovanligt tidigt- tänkte jag på hur skönt det hade varit om man hade kunnat göra med hela samhället som med datorer- återställa till tidigare tidpunkt!
Vad fungerar?
Igår fick vi höra hur svårt det var att komma i kontakt med polisen. Och att det är stora problem i den organisationen har vi ju fått mycket information om.
Postnord fungerar inte som det ska.
Tågen krånglar, ställs in och kommer inte i tid.
Det är brist på läkare och sjuksköterskor.
Människor som behöver assistans får inte detta.
Köerna till sjukhus och läkare är så långa att folk dör i onödan.
Apoteken har ibland inte den medicin man ska ha.
Det är stor bostadsbrist.
Skolorna fungerar dåligt.
Åker du taxi kan du råka ut för svarttaxi och bli ordentligt uppskörtad.
Stora företag som är viktiga för kommunerna läggs ner eller flyttas utomlands.
Hot och våld verkar öka alltmer. Mobbning är vanligt förekommande, ända upp i riksdagen.

Vad händer i vårt samhälle? Vad beror alla problem på?Är det någon sorts snuttifiering i styrningen som gör att helheten går förlorad? Är det makthavare utan ansvar? Utan kompetens?
Jag förstår inte hur hela samhällsbygget kan rasa så här!

Inga kommentarer: