lördag 13 augusti 2016

Mer än en stämpel

Det är modernt att indela människor i kategorier.Kristna, muslimer, judar. I skolorna har det också blivit populärt att klistra diagnoser; ADHD, Asberger etc. på eleverna. Så gör man det ju enklare för sig själv. Om eleven har en diagnos är det ju inte skolans fel om det inte fungerar för eleven.
I slutet av min yrkesverksamhet hade jag mycket värk genom stillasittande arbete i små grupper. Men jag gick inte med i någon förening, för jag hade sett alltför många människor slukas upp av sina sjukdomar, så att de till slut bara var som en sjukdomsstämpel.

Samma sak är det med människor som framhärdar i att de är kristna, och sätter hela sin personlighet och alla sina tankar under denna rubrik, medan de mal bibelcitat på bibelcitat.
Jag vill bara säga: Men snälla du, du är väl mer än det? Du har väl en egen personlighet också?
Annars är det illa! Det var nog inte Kristi avsikt att forma modeller efter bibelcitat. Man behöver inte framstå som halvtossig för att man kallar sig religiös. Det finns nog utrymme för ens egen personlighet också!

Inga kommentarer: