onsdag 4 maj 2016

Om seder

Det är ju inte så att bara för att vi är födda i det här landet med ursprung svensk, så har vi samma uppförandekoder och seder.

När jag för många, många år sedan flyttade från Lund/Malmö, där man hade en akademisk kvart när man gick på besök, var det mycket märkligt att komma hit, där alla höll tiden exakt, kanske till och med kom lite före utsatt tid. 
Själv gillar jag människor som blir försenade- ja, såvida jag inte har mat som ska ätas direkt. Men även detta var annorlunda på min tid i Lundamiljön. Man började inte direkt med maten, utan det fanns lite tid innan man satte igång att äta. Ja, så är det fortfarande där jag umgås i de trakterna.

Igår hade jag styrelsemöte i Skrivarklubben i Blekinge här hemma. Drygt tre timmar satt vi och planerade och följde upp det som hade hänt. Trevlig styrelse! Och de anlände på minuten! Men det visste jag att de skulle göra!

Inga kommentarer: