måndag 2 maj 2016

När jag tänker på Skåne...

så tänker jag på att det delvis är tomt för mig.
Hela den äldre generationen är borta. Mina föräldrar, mostrar, morbror, farbror och ingift faster och släkt till släkten. Min barndoms miljö, min trygghet, försvann när jag var i Småland. Då dog mina föräldrar och de två mostrar som var kvar i villan mittemot våra föräldrars villa, och de två villorna såldes.

Jag tänker också på min ungdoms förälskelser. Tre unga gossar och unga män från min ungdom. Alla borta nu i en annan tillvaro?

Och så Ulla, som jag jobbade med och som bodde nära oss och som besökte mig här i Blekinge 2014 med sin man. Hon fyllde år, enligt facebook, samma dag som kungen och var lika gammal. Men det gjorde hon inte, för hon dog för ett år sedan. Anna-Klara lämnade oss redan 2010, samma år som min svägerskas bror och vår äldsta moster i Stockholm.
Generationsväxlingen går sakta, men säkert och förändrar tillvaron. Ibland känner jag mig mycket gammal!

Inga kommentarer: