tisdag 9 juli 2013

Konsten att planera resor

Om jag hade varit yngre hade jag ägnat mig åt att planera resor. Nu inskränker sig mina planeringar till att jag eventuellt får några timmar att disponera och planera själv, då det gäller guidningar för någon turistbyrå.

Jag har just avverkat två dagar på ett reseprogram som var alldeles för tätt. När jag såg det kunde jag klart se att detta inte skulle vara bra för gästerna som for hit och dit på det ena efter det andra. På resor ska det vara ro! Det ska inte flängas.

Det påminner mig om när jag gick min utbildning till folkhögskollärare i estetiska ämnen, och vi fick lära oss att om man gick på ett museum med eleverna skulle man koncentrera sig på några få tavlor och titta ordentligt på dem i stället för att fara runt hela museet.

Givetvis handlar det inte om kvantitet utan om kvalitén! Man ska helst ha några minnen från det man sett och upplevt och inte bara ha en enda röra i huvudet.

Inga kommentarer: