lördag 20 juli 2013

De flesta olyckor med äldre sker i hemmet...

tänkte jag på när jag låg i mörkret i en dyblöt rabatt med iskallt vatten forsande över mig från vattenslangen och med ansiktet/huvudet neråt för det hade jag fallit på. Handlöst, när jag försökte rätta till en ljuslykta i rabatten,  när jag höll på att vattna nu ikväll, och ljuslyktan vek sig. Det ligger just nu två trasiga ljuslyktor i rabatten.

Mitt onda knä verkar just ha läkt i knäsenan, och det brukar vara jättesvårt för mig att stödja på det. Jag vet inte hur jag kom upp, men jag tog tag i buskar och växter och lyckades håva mig upp utan att blanda in knäet.

Ett tag tänkte jag att detta går inte, och ingen kommer att höra om jag skriker för jag hörde att grannarna hade fest.
I tidningen kommer det att stå
-Äldre kvinna funnen död i rabatt.

Men allvarligt, så är det faktiskt farligt för äldre ibland att bo ensamma. Jag kunde ha blivit liggande där med våta, kalla kläder i den blöta rabatten. Jag förstår inte riktigt hur jag tog mig upp!
Mannen får nog komma hit lite snabbt!

2 kommentarer:

vally sa...

Tur att det slutade någorlunda väl.
Kanske borde man ha ett larm.
Mobilen bör man ha med sig överallt.
Fick du blåmärken i ansiktet?

nya tant lila sa...



Nej, jag fick inga blåmärken men däremot en öm näsa för ansiktet med glasögonen hade ju slagit i marken.
Men det var otäckt, fast det var nog tur att jag inte hade mobilen, för den hade ju, liksom jag, blivit dyblöt och troligen slutat att fungera. Vattenslangen sköljde ju iskallt vatten över mig medan jag låg där.
Orsaken var att lyktan, som jag försökte trycka ner i marken, bröts och jag stupade.