onsdag 17 juli 2013

Är vi vilseförda?

På olika ställen har jag läst att det var vanligt inom judendomen på Jesu tid att man trodde på reinkarnation. Är detta sant?

På kyrkomötet i Konstantinopel 543 förbjöd man tron på reinkarnation inom den kristna läran. Varför behöver man förbjuda något som, enligt senare utsago, inte fanns?

Det finns bibelställen som visar att man trodde att människor återföddes. Men Svenska kyrkan förnekar att det har funnits en sådan tro inom kristendomen.

Detta är för mig nästan som det faktum att man inte har skrivit många ord om Ronneby Blodbad 1564, där 2000 människor sägs ha dött, i de svenska historieböckerna.

Och det är ju så att OM vi reinkarnerar - återföds- då hjälper inga beslut i världen att man inte får tro detta!
Vi kan väl bara hoppas att det inte är så, i vart fall hoppas jag det!

Men nog är de tankarna för mig mycket enklare att ta till mig när det gäller uppståndelsen. Då skulle den ju inte vara så konstig! Dessutom skulle den tron delas med en stor del av mänskligheten på andra håll i världen.
Jodå, den finns så klart även i vårt land!

Inga kommentarer: