söndag 25 oktober 2020

Manlig och kvinnlig striptease

Igår visades en film om en manlig stripteasedansös på SVT. Det var en mycket sexistisk film. Jag kände inte igen mig i vad jag har sett av stiptease- i två olika jobb.

Som reseledare på Hamburg i slutet av 1980-talet ingick det i arbetet att ta med gäster på kvinnlig striptease.

Där brukade det vara dödstyst i lokalen,  och männen satt och tittade på med trånande blick.

 I slutet av 1980-talet blev jag som frilansreporter skickad att skriva om en manlig strippa som besökte R-by. Inga män hade tillträde, så de fick skicka mig från tidningen,

Det var mest unga tjejer där, som skrattade, skrek och klappade i händerna medan den unge mannen ålade runt på scenen och vickade på höfterna. Ingen som helst fysisk kontakt med publiken, och han behöll kalsongerna på.

Det var roligt att vara där och trevligt att skriva artikeln som fick hela sista sidan i tidningen.

 

Inga kommentarer: