måndag 30 oktober 2017

Trött på Jantelag och elakhet

Kanske är Blekinge lite speciellt, jag vet inte. Men när jag kom hit fick jag höra att det härskade en stark Jantelag här. "Du ska inte tro att du är något!"
Och så är det naturligtvis. Men så är också detta ett län som i mycket ligger ganska stilla. Ibland dyker det upp riktigt kompetenta människor här, men de blir ofta inte långlivade, utan de flyttar oftast efter ett par år. Vem orkar?
Jag är så gammal, så jag kan  lika gärna stanna nu, och under nio år arbetade jag på annat håll. 
Man får sluta bry sig. Det är som det är här, och annorlunda lär det inte bli hur många tjusiga konferenser man än har.
För här härskar brödraskapet och Jantelagen, och dessa båda är säkra bromsklossar.

1 kommentar:

LFL sa...

Det är tack vare jantelagen som vi aldrig har haft någon Hitler eller Stalin i vårt land. Vi tillåter inga träd att växa till himlen. Vi förstår att sådana övermänniskor, som de har utmålats som av sina anhängare, inte finns. En annan sak är att även sådant som i grunden är bra kan tillämpas till överdrift.