tisdag 31 oktober 2017

Är det ok med svartjobb?

Ja, nog måste man ställa sig den frågan. För det tycks inte vara det minsta omoral att anlita sådana som jobbar svart. I vart fall inte i den här byn.
Men visst, ibland är det svårt att hitta "vit" arbetskraft.
Kanske är det också mina erfarenheter av svartjobbande guider, som har retat mig, som gör att jag numera inte använder mig av dem som inte har F-skattsedel. Om jag får tag på sådana med!
Således anlitar jag både vit snickare och vit trädgårdsmästare. Idag har den senare varit här och sågat och klippt Nu är det fint i trädgården.
Men är det inte lite illojalt mot svenska företagare att anlita utländsk, "svart" arbetskraft?
Det tycker nog jag att det är!
Jag tänker ibland på gamla kolleger från skolan som inte drog sig det minsta för svartjobbarna, hur moraliskt högtstående de än ansåg sig vara för övrigt! Där tog liksom moralen slut.

Inga kommentarer: