söndag 5 februari 2017

Är Frimurarna jämställda?

Gustav Fridolin vet hur man bäst arbetar för jämställdhet. Det gör man genom att tvinga tjejer och killar att alltid ha lektioner ihop. Så de unga flickorna får väl stå ut med att killarna tar dem på brösten och könsorganen i badet- det sägs ju att de gör detta- för den goda sakens skull- jämställdheten.
Får de gå på tjejfotboll?
Får killarna ha sin fotboll för sig?
Och alla andra idrottsgrenar där könen (Oj, får man kalla det så i dessa hen - tider?) är uppdelade...
Hur är det sedan i vuxen ålder? Får det finnas kvinnoklubbar och loger för endast kvinnor?
Kanske man till och med ska lagstifta om att Frimurarna måste ta in kvinnor för att få bidrag - för sådana får de väl någonstans.
Jag tror nämligen inte att man kan beskylla Frimurarorden för att ha ett större jämställdhetstänkande. Eller?

Jag gick mina två sista gymnasieår på en skola med enbart tjejer. Tidigare hette skolan "Högre allmänna läroverket för flickor", fast den hade ändrat namn på min tid till Källängens läroverk.Vi tog inte skada av detta, jag lovar! Många av oss har kontakt än.


Från vårt 50-årsjubileum i den gamla klassen.

Inga kommentarer: