tisdag 25 augusti 2020

En konstlad värld med många osanna bilder

När jag på morgnar och kvällar har scrollat igenom nya inlägg i fb-grupperna med "Gomorgon alla goa vänner" och "Gonatt alla goa vänner" känner jag mig nästan bedrövad. Jodå, det finns de som har träffats och blivit vänner för livet på en båtfärd, som jag tidigare har skrivit, och så finns det naturligtvis de som verkligen känner varandra irl. Men för många är nog dessa fb-vänner  nästan som låtsaskompisar.
Nej, vi känner inte varandra för att vi har läst lite om varandra på fb. Man kan ana vissa saker som att det är en människa som vill ha kontroll, eller man kan  nästan ana tvångsmässiga drag hos någon, men vi VET inte. Och man kan absolut inte bedöma en person efter fb. Jag tänker ibland på gamla bloggerskan Dagny, som får mejl från sina fans. " De tycker att de känner mig." sade hon i en intervju för att tag sedan.
Och när man inte känner en person ska man kanske också vara lite försiktig och inte gå för nära i sina ord, varken i hat eller kärlek Kan man tycka!

Inga kommentarer: