tisdag 6 februari 2018

Vi är inte 50 år när vi är 70!

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser om den enorma åldersdiskriminering som finns på svensk arbetsmarknad. Tydligen är jag en av de få som inte märkt av denna.
Det var ingen konst för mig att få nytt jobb när jag var 57 år gammal, och ingen konst att få guidejobb när jag var 65 plus, ja, inte ens när jag var 70 plus och senast för några månader sedan fick jag en förfrågan om guidning, och nu fyller jag snart 75 år!

Men en sak är säker! Det kan vara lika jobbigt att inte få vara i den ålder man är, som att inte bli uppskattad som äldre. Varför vill vissa människor inte vara pensionärer med all den frihet detta innebär? Varför måste man krampaktigt hålla sig fast i gamla jobb som om livets enda innehåll var jobbet?
Det är inte sant att man som 70 år idag är som 50 år förr, Vi som är 70 plus har garanterat våra krämpor och våra åldersförändringar. Vi kan ha värk, dåliga knän och leder, prostataförstoringar, inkontinens, starr, hudförändringar etcetera.
Vem vinner på att man inbillar andra eller sig själv att man är som en femtioåring?
Den värsta åldersdiskrimineringen kan ibland vara att INTE få vara gammal!

Inga kommentarer: