torsdag 8 februari 2018

Att spy tillsammans

Min utbildning är humanistisk. Jag har ägnat många år åt studier i litteratur, konst, musik och moderna språk. Ja, jag har till och med en grundkurs i latin på gamla dar.
Det är genom detta jag ser världen. Författare och konstnärer fördjupar och speglar verkligheten och får kanske oss andra att se saker vi inte har sett tidigare. Ämnena rymmer såväl samhällskritik som skönhet. Den klassiska litteraturen är tidlös, den speglar ofta allmänmänskliga förhållanden och relationer som inte är  beroende av vilken tid de utspelas under. Vare sig det är i gamla Grekland eller i nutid så känner vi igen oss.
Det är i denna värld jag vill leva. Jag orkar inte längre med bloggvärldens kollektiva spyende och hånfullhet över samtida förhållanden. Vissa personer är som flugor kring en sockerbit när det gäller den kollektiva kritiken.
Detta betyder inte att inte jag också ser missförhållanden, men jag vill inte ägna mitt liv åt dem.
Därför måste jag välja rätt människor och rätt umgänge för att inte förlora min själ, det som jag har sett - och vill se - som mitt livsinnehåll.

Inga kommentarer: