torsdag 9 november 2017

Påtvingad teknik

Jag har försökt i det längsta att slippa ha en smartphone. Min Doro är så bra, och så slipper jag ha nätet med mig hela tiden.
Men när jag för en tid sedan skulle på en konferens, där det krävdes att vi skulle ha en sådan mobil och när allt fler kräver mobilt bank ID gav jag upp!
Idag har jag suttit i flera timmar i support, för jag fick inte in internet- frånsett Facebook. Supportern förstod inte heller varför.

Allt övrigt som jag hade planerat föll, och min irritation var inte måttlig, men ändå inte så hemsk som igår, då jag kände mig helt hysterisk inför något som jag inte alls visste något om. Jag förstod ingenting, inte ens hur man öppnade telefonen. För sådana små onödiga saker som en vanlig bruksanvisning finns inte längre i bokform. Bara på nätet, och där dök det upp en ruta som blockerade,
Till slut ringde jag Telia. Jo, de visste genast varför det inte fungerade, för tjänsten var inte aktiverad från dem!!! En halv dags arbete helt i onödan.

Idag kände jag avundsjuka på min salig mormor- född 1871-  som fick sitta i en stol vid ett stort bord och vara gammal! Utan smartphones.Omgiven av döttrar, en son och barnbarn.

1 kommentar:

LFL sa...

Jag har visserligen haft en sådan telefon i över ett år, men har fortfarande inte lyckats installera mobilt bank-id. När jag skulle anmäla nytt bankkonto för mina pensionsutbetalningar, var jag tvungen att gå till Pensionsmyndighetens servicekontor, som PM har gemensamt med Skatteverket. Där var en lång kö av nyanlända med ärenden hos Skatteverket. När det äntligen var min tur, visade det sig att servicekontoret saknade blankett för kontoändring, så den fick jag i brevlådan 3 november, som var sista dagen att ändra konto.

Jag kom till servicekontoret för andra gången samma vecka kl. 11.45 den 3 november, men blev bryskt avvisad, trots att man skulle ha öppet till 12.00 enligt Skatteverkets hemsida och till 16.00 enligt Pensionsmyndighetens hemsida. Jag vägrade godta detta, eftersom lagen säger att alla myndigheter ska ha öppet minst två timmar varje helfri måndag - fredag och "halloween afton" är en helgfri vardag i Sverige. Jag försökte förklara detta för dörrvakten, med följd att ilskan tilltog hos de nyanlända, som tidigare blivit nekade att uträtta sina folkbokföringsärenden

Jag sa till dörrvakten "Jag ska anmäla dig" och ringde till Pensionsmyndighetens telefonkundmottagning, som bekräftade att man hade öppet som vanligt. Dörrvakten ringde då polisen, som ryckte ut med piketbuss och fyra poliser. För att gripa en gammal pensionär, som bara ville ändra kontonummer för pensionsutbetalningarna under Pensionsmyndighetens ordinarie öppettid.

PÅ fackförbundet Unionens hemsida (privatanställda tjänstemän) står att arbestidslagen inte ger rätt till ledighet före vardag före helgdag.
På fackförbundet Visions hemsida (statstjänstemän) står "Maxa din ledighet", vilket Skatteverket hade gjort för sina anställda (som på något konstigt sätt också inkluderar PM:s lokalt anställda,som man delar lokal med).Men sedan hade dessa anställda maxat sin ledighet ytterligare genom att blanda ihop minsta tillåtet öppethållande enligt lagen, med maximal arbetstid samma dag. Hur länge man de facto hade haft stängt innan jag kom, vet jag förstås inte. Kanske en halvtimme. Eftersom 90 - 95 % av besökarna till servicekontoren är nyanlända invandrare, som inte kan göra sina ärenden vida internet, hade man väl inte räknat med att en svensk pensionär, med kännedom om svensk lagstiftning, skulle finnas bland alla mörkhyade. År det bara rasism, eller åldersdiskriminering dessutom?

Men uppmaning till de statliga arbetsgivarna: Se nu till att maxa ledigheten för era anställda, som själva gör det, så att de aldrig mer behöver gå till jobbet. Detta gäller f.ö. även polisanställda, eftersom polisstationen stängde två och en halv timme tidigare denna halloween afton. Jag kunde därför inte anmäla det försök till kontobedrägeri, som jag hade utsatts för. Sedan jag gjort det, blev utredningen omedelbart nedlagd, trots att polisen varnat för kontobedrägerier mot äldre.

Efter att ha konstaterat att ingen IS-terrorist gömt sig bland de nyanlända åkte de fyra poliserna i piketbussen vidare till nya uppdrag. Eller kanske för att fira Halloween afton?