fredag 27 december 2019

Dessa hysteriska jular

Jag är ingen älskare av julen. Det har jag nog inte varit sedan jag var barn, om ens då. För mig förknippas julen bara av en massa tvång. Som nygift tvingades jag till olika trista släktsammankomster på olika håll, tills jag en dag slog bakut och strejkade helt. Då vart det liv i luckan!
Plötsligt ska alla önska varandra God Jul och många far runt till släktingar så att det inte blir någon ordning på firandet. Så var det också när jag var nygift.

Visst, när det finns barn med, kan väl julfirandet vara mera befogat men i övrigt vet jag inte om jag tycker det.
Och så blir alla så religiösa att det är fullt i många kyrkor.

De där bilderna som visar falska fasader av lycka och harmoni kallades på Lärarhögskolan i ämnet Bild för "mytbilder".

Ja, hur många har inte plågat sig igenom julen, fastän de ler vackert på bilderna från firandet.

Inga kommentarer: