tisdag 30 oktober 2018

Någon begravdes igår

Igår begravdes en man som jag för många år sedan delade två år av mitt liv med. Han och jag var till och med förlovade, och han bodde i mitt hus ca ett halvt år under 1989 tills han mycket dramatiskt fick flytta ut. Men även efter detta träffades vi igen efter en tids uppehåll. När jag hade flyttat till Stockholm upphörde vår kontakt efter ett tag, han träffade då den kvinna han sedan var gift med i många år, så även vid sin död.
Men nu till begravningen. Jag funderade på om jag skulle gå eller inte, men några väninnor tyckte inte att jag skulle det med hänsyn till hans fru. Men vi hade ju aldrig delat honom. Han var en känd journalist, och det var säkert många personer på begravningen. 

Jag gick inte. Men samtidigt undrar jag om två år av någons liv kan suddas ut för att den han delat de åren med inte går på hans begravning.
Och jag tror att han hade velat att jag var där. Men jag avstod.



Inga kommentarer: